حجابــــــــــــــــــــ و عفافــــــــــــــــــــــ (3)
یادداشت هایی برای زندگی
دین و خانواده

 

در دستوری كه اميرالمؤمنين عليه السلام به مالك اشتر نوشته است‏ می فرمايد: « فلا تطولن احتجابك عن رعيتك » (نهج البلاغه، نامه ۵۳). يعنی در ميان مردم‏ باش، كمتر خود را در اندرون خانه خود از مردم پنهان كن، حاجب و دربان‏ ترا از مردم جدا نكند، بلكه خودت را در معرض ملاقات و تماس مردم قرار بده تا ضعيفان و بيچارگان بتوانند نيازمنديها و شكايت خود را بن گوش تو برسانند و تو نيز از جريان مور بی آطلاع نمانی.

استعمال كلمه حجاب در مورد پوشش زن يك اصطلاح نسبة جديد است. در قديم و مخصوصا در اصطلاح فقهاء كلمه”ستر”كه به معنی پوشش است به‏ كار رفته است.  بهتر اين بود كه اين كلمه عوض نمی شد و ما هميشه همان كلمه”پوشش”را به كار می برديم. زيرا چنانكه گفتيم معنی شايع لغت حجاب پرده است، و اگر در مورد پوشش به كار برده می شود به اعتبار پشت پرده واقع شدن زن‏ است و همين امر موجب شده كه عده زيادی گمان كنند كه اسلام خواسته است،‏ زن هميشه پشت پرده و در خانه محبوس باشد و بيرون نرود. وظيفه پوشش كه اسلام برای زنان مقرر كرده است، بدين معنی نيست كه از خانه بيرون نروند.

زندانی كردن و حبس زن در اسلام مطرح نيست. در برخی‏ از كشورهای قديم مثل ايران قديم و هند چنين چيزهائی وجود داشته است ولی‏ در اسلام وجود ندارد.

پوشش زن در اسلام اينست كه زن در معاشرت خود با مردان بدن خود را بپوشاند و به جلوه گری و خودنمائی نپردازد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





اسلایدر

دانلود فیلم